Používat hlasového asistenta | Nepoužívat hlasového asistenta | Trvale deaktivovat hlasového asistenta | Nápověda hlasového asistenta
Pro uzavření této informace klikněte zde.
Odbor životního prostředí
Odbor sídlí v budově radnice, Antonína Dvořáka 335
Jméno | Funkce | Kontakt | |
---|---|---|---|
Odbor životního prostředí | |||
Ing. Hana Malá | vedoucí odboru životního prostředí | +420 481 366 153 | h.mala@mu.turnov.cz |
Kristýna Rýglová | referentka odboru životního prostředí - ochrana přírody a krajiny | +420 481 366 152 | k.ryglova@mu.turnov.cz |
Ing. Monika Donátová | referentka odboru životního prostředí - odpadové hospodářství - státní správa, ochrana ovzduší | +420 481 366 157 | m.donatova@mu.turnov.cz |
Ing. Jiří Houžvička | referent odboru životního prostředí - vodoprávní úřad | +420 481 366 159 | j.houzvicka@mu.turnov.cz |
Ing. Tomáš Vedral | referent odboru životního prostředí - státní správa lesů a myslivosti | +420 481 366 158 | t.vedral@mu.turnov.cz |
David Šobr | referent odboru životního prostředí - zemědělský půdní fond, veterinární péče, rostlinolékařská péče | +420 481 366 156 | d.sobr@mu.turnov.cz |
Ing. Zuzana Sedláková | referentka odboru životního prostředí - odpadové hospodářství města | +420 481 366 161 | z.sedlakova@mu.turnov.cz |
Romana Košková | referentka odboru životního prostředí - státní správa rybářství | +420 481 366 160 | r.koskova@mu.turnov.cz |
Formuláře odboru, Životní situace odboru
- Odpady
Plán odpadového hospodářství Města Turnov
Ovzduší (
závazná stanoviska k umístění, stavbě a změnám staveb a povolení provozu stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší neuvedených v příloze č. 2 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší)
- Integrovaný systém plnění ohlašovacích povinností - ISPOP
- Rejstřík honebních společenstev
Fotogalerie
Odbor životního prostředí byl na MěÚ Turnov založen v roce 1993, od 1. 1. 2003 vykonává působnosti vyplývající z jednotlivých zákonů určené pro obecní úřad, pověřený obecní úřad a pro obecní úřad obce s rozšířenou působností. Odbor životního prostředí vykonává státní správu i samosprávu vyplývající z jednotlivých zákonů.
Přenesená působnost
Státní správa lesů - zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších právních předpisů
Obecní úřad obce s rozšířenou působností:
- rozhoduje o pochybnostech, zda jde o pozemky určené k plnění funkcí lesa (§ 3 odst. 3)
- rozhoduje o prohlášení pozemku za pozemek určený k plnění funkcí lesa (§ 3 odst. 4)
- rozhoduje o souhlasu k návrhům územně plánovací dokumentace, jimiž mají být dotčeny lesní pozemky, pokud není příslušný kraj nebo ministerstvo (§ 14 odst. 2)
- rozhoduje o souhlasu k vydání územního rozhodnutí, jímž mají být dotčeny pozemky určené k plnění funkcí lesa do výměry 5 ha lesa hospodářského, pokud není příslušný kraj, a o souhlasu k vydání rozhodnutí o umístění stavby nebo využití území do 50 m od okraje lesa (§ 14 odst. 2)
- rozhoduje o dělení lesních pozemků, při kterém výměra jednoho dílu klesne pod 1 ha (§ 12 odst. 3)
- rozhoduje o odnětí lesních pozemků plnění funkcí lesa do výměry 1 ha nebo o omezení jejich využívání pro plnění funkcí lesa (§ 16 odst. 1) a o výši poplatků za odnětí (§ 17 odst. 1)
- rozhoduje o dočasném omezení nebo vyloučení vstupu do lesa (§ 19 odst. 3), pokud nepřesahují jejich správní obvod
- rozhoduje o povolení výjimky ze zákazu některých činností v lese (§ 20 odst. 4)
- rozhoduje o stanovení podmínek ke konání organizovaných nebo hromadných sportovních akcí v lese (§ 20 odst. 5), pokud nepřesahují jejich správní obvod
- rozhoduje o uložení opatření k zajištění bezpečnosti osob a majetku před škodami, které by mohly být způsobeny padáním kamenů, sesouváním půdy, pádem stromů a lavinami z lesních pozemků, a o tom, kdo ponese náklady s tím spojené (§ 22 odst. 1 a 2)
- rozhoduje o uznání výběrových stromů a lesních porostů (§ 29 odst. 2)
- rozhoduje o uložení opatření v případech mimořádných okolností, pokud nepřesahují jejich správní obvod (§ 32 odst. 2)
- rozhoduje o výjimkách ze zákazu provádět mýtní těžbu v lesních porostech mladších než 80 let (§ 33 odst. 4)
- rozhoduje o podmínkách lesní dopravy po cizích pozemcích (§ 34 odst. 4)
- rozhoduje o udělení nebo odnětí licence pro výkon funkce odborného lesního hospodáře (§ 37 odst. 2)
- rozhoduje o pověření právnické nebo fyzické osoby výkonem funkce odborného lesního hospodáře (§ 37 odst. 6)
- rozhoduje o uložení opatření k odstranění zjištěných nedostatků, opatření ke zlepšení stavu lesů a plnění jejich funkcí, o zastavení nebo omezení výroby nebo jiné činnosti v lese v případech hrozících škod (§51 odst. 1), pokud nepřesahují jejich správní obvod
- rozhoduje o ukládání pokut (§ 54 a § 55)
- rozhoduje o nezbytných opatřeních k odvrácení hrozícího nebezpečí (§ 57)
- vede evidenci nájmů a výpůjček pozemků určených k plnění funkcí lesa ve svém správním obvodu (§12 odst. 2)
- zajišťuje zpracování osnovy (§ 25 odst. 1)
- povoluje těžbu uznaných stromů nebo porostů (§ 29 odst. 3)
- povoluje výjimky ze stanovené velikosti nebo šířky holé seče (§ 31 odst. 2)
- povoluje výjimky ze zákonných lhůt pro zalesnění a zajištění kultur (§ 31 odst. 6)
- ustanovuje lesní stráž s působností ve svém správním obvodu a zrušuje ustanovení lesní stráže ve svém správním obvodu (§ 38)
- soustřeďuje údaje lesní hospodářské evidence o lesích ve svém správním obvodu a postupuje je pověřené organizační složce státu
- vykonává dozor nad dodržováním zákona, předpisů vydaných k jeho provedení a rozhodnutí vydaných na jejich základě (§ 51 odst. 1)
- vykonává státní správu lesů ve všech případech, není-li zákonem určen jiný orgán státní správy lesů (zbytková působnost) zákon č. 149/2003 Sb., o obchodu s reprodukčním materiálem lesních dřevin ve znění pozdějších právních předpisů
- přijímají oznámení dodavatelů o sběru semenného a sadebního materiálu (§27 písm. a))
- vystavují potvrzení o původu reprodukčního materiálu a vedou o tom evidenci (§27 písm. b))
- vystavují potvrzení o dělení reprodukčního materiálu a vedou o tom evidenci (§27 písm. c))
- rozhodují o uložení pokut (§27 písm. d))
- vykonávají dozor podle tohoto zákona a ukládají opatření (§27 písm. e))
Státní správa myslivosti - zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších právních předpisů
Obecní úřad obce s rozšířenou působností:
- určuje rozhodnutím chov zvěře v honitbě, normovaný a minimální stav zvěře (§ 3 odst. 2)
- rozhoduje o konání chovatelské přehlídky trofejí a ustanovuje hodnotitelskou komisi ((§ 6 odst. 1)
- uděluje souhlas k zavádění dalšího druhu zvěře do honitby (§ 5 odst. 1 písm. d)
- uděluje souhlas k dočasnému držení lišky obecné v zajetí pro účely výcviku loveckých psů (§ 7 odst. 2)
- rozhoduje o umístění slanisk, napajedel nebo zařízení pro přikrmování zvěře v honitbě, pokud nedá k jejich vybudování a umístění souhlas vlastník honebního pozemku (§ 9 odst. 2)
- na žádost uživatele honitby může zejména v době hnízdění, kladení a odchovu mláďat nebo při provádění lovu nařídit přiměřené omezení nebo i zákaz vstupu do honitby nebo jejich částí, omezení jízdy koňmi a tažnými psy a omezení jiných sportovních nebo zájmových činností (§ 9 odst. 3)
- spolupracuje s dalšími orgány státní správy, jimž jsou právnické a fyzické osoby povinny oznamovat konání hromadných akcí v přírodě a sděluje těmto orgánům požadavky potřebné k ochraně zvěře a jejich životních podmínek (§ 9 odst. 4) při zjištění, že zvěř trpí hladem, vyzve uživatele honitby ke zjednání nápravy a pokud ten tak neučiní,
- rozhodne o krmení zvěře na náklad uživatele honitby (§ 11 odst. 5)
- ustanovuje mysliveckou stráž (§12 odst. 1)
- prověřuje znalosti myslivecké stráže (§12 odst. 6)
- vydává rozhodnutí o uznání honitby (§ 18 odst. 1)
- rozhoduje o registraci honebního společenstva (§ 20 odst. 2)
- vede rejstřík honebních společenstev (§ 28 odst. 1)
- pokud držitel honitby nezačne ve lhůtě do 60 dnů ode dne nabytí právní moci o uznání honitby hospodařit nebo ji nepronajme, tyto pozemky přičlení k jiné honitbě nebo je přičlení k několika honitbám a rozhodnutí uznání honitby zruší (§ 29 odst. 2)
- přičleňuje honební pozemky, které netvoří vlastní honitbu k jiné honitbě (§ 30 odst. 1)
- rozhoduje o výši náhrady v případě, že se zúčastněné strany na ceně přičleněných pozemků nedohodnou (§ 8 30 odst. 2)
- může povolit změnu honitby vyrovnáním hranic nebo výměnou honebních pozemků (§ 31 odst. 1)
- rozhoduje o změně minimálních a normovaných stavech zvěře pro danou honitbu (§ 31 odst. 5)
- rozhoduje o zániku honiteb (§ 31 odst. 6 písm. e)
- vede evidenci honiteb a evidenci jejich využití, mysliveckých hospodářů a mysliveckých stráží, a evidenci loveckých psů používaných pro honitbu (§ 34)
- ustanovuje mysliveckého hospodáře (§ 35 odst. 6)
- je oprávněn kontrolovat plnění plánu lovu (§ 36 odst. 4)
- rozhoduje o změně mysliveckého plánu (§ 37)
- zpracovává statistická hlášení o myslivosti za honitby ve své územní působnosti (§ 38 odst. 2)
- rozhoduje o snížení stavů zvěře a zrušení jejího chovu (§39)
- rozhoduje o povolení lovu mimo dobu lovu (§40)
- rozhoduje o povolení lovu na nehonebních pozemcích (§41)
- vydává a odebírá lovecké lístky (§ 47)
- vydává a vede evidenci plomb a lístků o původu zvěře (49 odst. 1)
- vykonává státní správu ve všech případech, není-li zákonem určen jiný orgán státní správy myslivosti (zbytková působnost)(§ 60)
- dozírá nad dodržováním zákona o myslivosti a předpisů vydaných k jeho provedení, dále dozírá, zda jsou dodržována jimi vydaná rozhodnutí, zda uživatelé honiteb myslivecky hospodaří v souladu se zákonem (§ 61 odst. 2)
- ukládá rozhodnutím opatření k odstranění zjištěných nedostatků a opatření ke zlepšení (§ 61 odst. 3)
- projednává přestupky a ukládá za ně pokuty (§ 63)
- projednává jiné správní delikty a ukládá za ně pokuty (§ 64)
Odpadové hospodářství - zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších právních předpisů
Obecní úřad obce s rozšířenou působností
- podává návrh ministerstvu na zařazení odpadu podle Katalogu odpadů podle § 5 odst. 2
- uděluje souhlas k nakládání s nebezpečnými odpady podle § 16 odst. 3, nejde-li o případ podle § 78 odst. 2 písm. i), udělení souhlasu může vázat na podmínky
- uděluje souhlas k upuštění od třídění nebo odděleného shromažďování odpadů podle § 16, odst. 2, nejde-li o případ podle § 78, odst. 2, písm. j), udělení souhlasu může vázat na podmínky
- vede a zpracovává evidenci odpadů a způsobů nakládání s nimi, autovraků a způsobů jejich zpracování, typu, množství a způsobu zpracování, využití nebo odstranění elekroodpadu, jím vydaných souhlasů a dalších rozhodnutí podle tohoto zákona a na požádání podává informace žadatelům o sídle zařízení vhodných k odstranění nebo využití jimi vyprodukovaného odpadu
- kontroluje, jak jsou právnickými osobami, fyzickými osobami oprávněnými k podnikání a obcemi dodržována ustanovení právních předpisů a rozhodnutí ministerstva a jiných správních úřadů v oblasti odpadového hospodářství a zda pověřené osoby dodržují stanovený způsob hodnocení nebezpečných vlastností odpadů
- hrozí-li poškození lidského zdraví nebo životního prostředí nebo již k němu došlo, může zajistit ochranu lidského zdraví a životního prostředí na náklady odpovědné osoby
- ukládá provozovateli zařízení k odstraňování odpadů v mimořádných případech, je-li to nezbytné z hlediska ochrany životního prostředí, a pokud je to pro provozovatele technicky možné, povinnost odstranit odpad. Náklady vzniklé tímto rozhodnutím hradí obecní úřad obce s rozšířenou působností, který rozhodnutí vydal, náhradu nákladů takto vynaložených je povinna obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností uhradit osoba, která je za tento odpad odpovědná podle tohoto zákona
- projednává přestupky podle § 66 odst. 2 a 5; současně může stanovit opatření a lhůty pro zjednání nápravy samostatným rozhodnutím
- může zakázat původci odpadů činnost, která způsobuje vznik odpadů, pokud původce nemá zajištěno využití nebo odstranění odpadů a pokud by odpady vzniklé v důsledku pokračování této činnosti mohly způsobit škodu na životním prostředí
- uplatňuje stanovisko k územním plánům a regulačním plánům
- zajišťuje bezpečné uskladnění odpadu podle § 58 odst. 3
- vydává závazné stanovisko k umístění stavby, změně využití území, povolení stavby a k řízením podle zvláštního právního předpisu z hlediska nakládání s odpady a dává vyjádření zejména
- ke zřízení zařízení k odstraňování odpadu
- k připravovaným změnám výrobního procesu nebo výroby, které mají vliv na nakládání s odpady
- k zavedení nebo rozšíření výroby oxidu titaničitého
- ke zřízení malých zařízení pro biologické zpracování využitelných biologicky rozložitelných odpadů
Ochrana ovzduší - zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších právních předpisů
Obecní úřad obce s rozšířenou působností:
- vydává závazné stanovisko k umístění, provedení a užívání stavby stacionárního zdroje neuvedeného v příloze č. 2 k tomuto zákonu podle jiného právního předpisu. Závazné stanovisko se nevydává k vodním dílům určeným pro čištění odpadních vod do kapacity 50 ekvivalentních obyvatel, jejichž podstatnou částí jsou výrobky označované CE podle jiného právního předpisu
- projednává přestupky fyzických osob podle § 23
- kontroluje dodržování povinností provozovatelů stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší
- ukládá podle potřeby opatření ke zjednání nápravy, eventuálně vydává rozhodnutí o zastavení provozu stacionárního zdroje neuvedeného v příloze č. 2 k zákonu
- ukládá podle potřeby opatření k nápravě právnímu nástupci provozovatele, který není původcem závadného stavu
- dozírá na dodržování ustanovení tohoto zákona a předpisů podle něj vydaných
- zveřejňuje informace o podaných žádostech o závazné stanovisko a povolení provozu a o závazných stanoviscích a povoleních, která byla vydána na základě těchto žádostí
Obecní úřad:
- může vydat své vyjádření k řízení podle odstavce 2 písm. b), a to do 15 dnů ode dne doručení podkladů ve věci, pokud se s krajským úřadem nedohodne jinak
- může stanovit vyhláškou podmínky pro spalování suchého rostlinného materiálů v ohništi za účelem jeho odstranění nebo jeho spalování zakázat, pokud zajistí jiný způsob pro jeho odstranění podle jiného právního předpisu.
- může vyhláškou zakázat na vymezeném území obce spalování vybraných druhů pevných paliv ve stacionárních zdrojích
- je-li to třeba, vydá obec pro případy vzniku smogové situace regulační řád
Vodoprávní úřad -zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších právních předpisů
Obecní úřad:
- upravuje, omezuje, popř. zakazuje podle § 6 odst. 4 zákona obecné nakládání s povrchovými vodami, nejde-li o vodní toky tvořící státní hranice
- je povodňovým orgánem v období mino povodeň (§ 77)
Obecní úřad obce s rozšířenou působností:
- rozhoduje v pochybnostech, zda se jedná o povrchové nebo podzemní vody (§ 3 odst. 3)
- rozhoduje o výjimkách ze zákazu a omezení plavby (§ 7 odst. 7)
- vydává povolení k nakládání s vodami (§ 8)
- rozhoduje o prodloužení platnosti povolení k nakládání s vodami (§ 9 odst. 4)
- rozhoduje o uložení povinnosti umožnit využití vodního díla nebo zařízení k povolenému nakládání s vodami jiné osobě (§ 11 odst. 4)
- vydává změnu povolení k nakládání s vodami (§ 12)
- vydává zrušení povolení k nakládání s vodami (§ 13)
- vydává povolení k vysazování stromů nebo keřů v záplavovém území v rozsahu ovlivňujícím odtokové poměry (§ 14 písm. a)
- vydává povolení k těžbě písku, štěrku, bahna, s výjimkou bahna k léčivým účelům, valounům apod. z pozemků, na nichž leží koryto vodního toku (§ 14 písm. b)
- vydává rozhodnutí o povolení k zasypávání odstavených ramen vodních toků (§ 14 písm. d)
- vydává povolení k vrácení vodního toku do původního koryta (§ 14 písm. e)
- vydává stavební povolení k vodním dílům (§ 15)
- vydává povolení k vypouštěné odpadních vod s obsahem zvlášť nebezpečné závadné látky do kanalizace (§ 16)
- vydává souhlas ke stavbám a zařízením na pozemcích, na nichž se nacházejí koryta vodních toků nebo na pozemcích s takovými pozemky sousedících, pokud tyto stavby a zařízení ovlivňují vodní poměry (§ 17 písm. a)
- vydává souhlas ke zřizování dálkových potrubí a stavbám umožňujícím podzemní skladování látek v zemských dutinách, jakož i ke skladům, skládkám, popř. nádržím, pokud provoz uvedených staveb může významně ohrozit jakost povrchových nebo podzemních vod (§ 17 písm. b)
- vydává souhlas ke stavbám, k těžbě nerostů nebo k terénním úpravám v záplavových územích (§ 17 písm. c)
- vydává souhlas ke stavbám ve vzdálenosti do 15 m od vzdušné paty ochranné hráze vodního toku (§ 17 písm. d)
- vydává souhlas ke stavbám v ochranných pásmech vodních zdrojů (§ 17 písm. e)
- vyjadřuje se podle § 18
- vydává rozhodnutí o zřízení ochranného pásma vodního zdroje a jeho změnách (§ 30)
- vydává rozhodnutí o opatření k nápravě stavu vody využívané ke koupání (§ 34 odst. 2)
- vydává rozhodnutí o způsobu rybářského obhospodařování nádrží a vodních toků (§ 35 odst. 3)
- vydává souhlas k vypouštění ryb a ostatních vodních živočichů nepůvodních, geneticky nevhodných a neprověřených populací přirozených druhů (§ 35 odst. 4)
- vydává rozhodnutí o uložení opatření k nápravě a zajištění náhradního odběru vod (§ 42)
- vydává rozhodnutí v pochybnostech o hranici koryta vodního toku (§ 44 odst. 2)
- vydává rozhodnutí o nepovolení obnovení původního stavu v souvislosti se změnou koryta vodního toku (§ 45 odst. 3)
- vydává rozhodnutí o zákazu kácet stromy a keře zabezpečující stabilitu koryta vodního toku (§ 51 odst. 2)
- rozhoduje v pochybnostech o tom, zda jde o vodní dílo (§ 55 odst. 3)
- rozhoduje v pochybnostech o rozsahu povinností vlastníka pozemků, na kterých je stavba k vodohospodářským melioracím (§ 56 odst. 5)
- rozhoduje o stanovení ochranných pásem vodních děl (§ 58 odst. 3)
- vydává rozhodnutí o uložení povinnosti zpracovat a předložit ke schválení manipulační, popř. provozní řád (§ 59 odst. 2)
- vykonává vodoprávní dozor podle § 110
- rozhoduje o uložení sankce (§ 116 až § 125)
- v období mimo povodeň je povodňovým orgánem (§ 77)
- vykonává státní správu na úseku vodního hospodářství, není-li podle zákona příslušný jiný vodoprávní úřad
Zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších právních předpisů
Obec:
- rozhoduje v přenesené působnosti o povinnostech veřejné služby podle § 22 na území obce, pokud není obec provozovatelem
- může v přenesené působnosti rozhodnutím uložit vlastníkům stavebního pozemku nebo staveb, na kterých vznikají nebo mohou vznikat odpadní vody, povinnost připojit se na kanalizaci v případech, kdy je to technicky možné
Obecní úřad obce s rozšířenou působností:
- rozhoduje o povinnostech veřejné služby podle § 22 ve správním obvodu, ve kterém vykonává tuto působnost
- rozhoduje o uložení sankce (§ 33 až 35)
- vykonává dozor nad dodržováním zákona podle § 37
Zákon č. 99/2004 Sb., o rybníkářství, výkonu rybářského práva, rybářské stráži, ochraně mořských rybolovných zdrojů a o změně některých zákonů (zákon o rybářství) § 20
Obecní úřad obce s rozšířenou působností:
- Na návrh vlastníka nebo uživatele rybářského revíru obecní úřad obce s rozšířenou působností ustanovuje, odvolává či zrušuje rybářskou stráž a vede evidenci všech rybářských stráží ve své působnosti (§ 14 odst. 1).
- Obecní úřad obce s rozšířenou působností vydává a odebírá rybářské lístky.
- Obecní úřad obce s rozšířenou působností projednává přestupky podle tohoto zákona (§ 30 a 31).
Veterinární péče - zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších právních předpisů
Obec:
- schvaluje místa, na nichž lze konat trhy určené k prodeji zvířat a živočišných produktů (tržnice a tržiště) a po určení veterinárních podmínek místa, na nichž lze konat svody zvířat, a povoluje konání těchto trhů a svodů. Na území hlavního města Prahy schvalují tato místa a povolují konání těchto trhů a svodů městské části hlavního města Prahy,
- vydává na návrh krajské veterinární správy nařízení obce o nařízení mimořádných veterinárních opatření, ukončuje mimořádná veterinární opatření a dozírá na jejich plnění. To však neplatí pro hlavní město Prahu, v němž vyhlašuje a ukončuje mimořádná veterinární opatření vždy Městská veterinární správa v Praze,
- sama nebo ve spolupráci s jinou obcí nebo jinou osobou může zřídit a provozovat útulek pro zvířata odchycená podle § 42 odst. 1,
- hradí náklady spojené s odchytem a izolací odchyceného zvířete podle § 42, není-li jeho chovatel znám,
- podílí se na svém území, které zasahuje do ochranného pásma, pásma dozoru, popřípadě dalšího pásma s omezením, na zabezpečování mimořádných veterinárních opatření nařízených Státní veterinární správou, a to způsobem a v rozsahu stanovenými těmito opatřeními; na území hlavního města Prahy se na zabezpečování uvedených opatření podílejí městské části hlavního města Prahy. Pro náhradu nákladů a ztrát vzniklých obci a v případě hlavního města Prahy městské části v souvislosti se zabezpečováním mimořádných veterinárních opatření platí obdobně § 67 odst. 2, § 68 odst. 1 a § 70 odst. 1 a 2.
Ochrana zvířat proti týrání - zákon č. 149/2004 Sb., úplné znění zákona č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, ve znění pozdějších právních předpisů
Obec:
- Obec může zřizovat, provozovat a rušit útulky pro zvířata.
- Obec může obecně závaznou vyhláškou upravit pravidla pro pohyb psů na veřejném prostranství a vymezit prostory pro volné pobíhání psů.
Obecní úřad obce s rozšířenou působností:
- Obecní úřady obcí s rozšířenou působností
- projednávají přestupky na úseku ochrany zvířat,
- projednávají správní delikty podle § 27,
- provádějí zvláštní opatření podle § 28a v součinnosti s příslušným orgánem Policie České republiky,
- plní další úkoly v ochraně zvířat stanovené tímto zákonem a zvláštními právními předpisy, není-li příslušný jiný orgán ochrany zvířat.
Ochrana zemědělského půdního fondu - zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších právních předpisů
Obecní úřad obce s rozšířenou působností:
- rozhoduje podle § 1 odst. 4 o tom, zda je pozemek součástí zemědělského půdního fondu,
- uděluje podle § 2 souhlas ke změně trvalého travního porostu na ornou půdu,
- ukládá opatření k nápravě závadného stavu vzniklého porušením povinností uvedených v § 3 odst. 1 písm. c) a d) a v § 3 odst. 4 až 6 a neplněním podmínek jím vydaného souhlasu,
- kontroluje plnění
- povinností uvedených v § 3 odst. 1 písm. b) až d) a § 3 odst. 4 až 6,
- podmínek jím vydaného souhlasu, včetně provádění rekultivací,
- jím uloženého opatření k nápravě,
Rostlinolékařská péče - zákon č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů
Obecní úřady a obecní úřady obcí s rozšířenou působností:- Obecní úřady vykonávají působnost na úseku letecké aplikace podle § 52 odst. 9.
- Obecní úřady obcí s rozšířenou působností projednávají ve svých obvodech přestupky týkající se § 3 odst. 1 písm. a), jde-li o škodlivé organismy, které se šíří z neobdělávané zemědělské půdy a neudržované nezemědělské půdy a které ohrožují životní prostředí nebo zdraví lidí nebo zvířat, a ukládají odstranění zjištěných nedostatků se stanovením lhůty. U statutárních měst členěných na městské části vykonávají tuto činnost městské části.
- Na území hlavního města Prahy vykonávají úřady městských částí státní správu na úseku rostlinolékařské péče v rozsahu svěřeném tímto zákonem obecním úřadům obcí s rozšířenou působností.
- Činnosti podle odstavců 1 a 2 jsou výkonem přenesené působnosti.
- Právnická nebo fyzická osoba, která je chovatelem včel1) (dále jen "chovatel včel"), oznamuje písemně místně příslušnému obecnímu úřadu každoročně do konce února umístění trvalých stanovišť včelstev.
- Nové umístění stanovišť včelstev, včetně kočovných, chovatel včel1) oznamuje písemně obecnímu úřadu nejpozději pět dnů před jejich přemístěním.
- Stanoviště včelstev, pokud není umístěno v zastavěné části obce, se označí umístěním žlutého rovnostranného trojúhelníku o délce strany 1m v horizontální poloze.
Ochrana přírody a krajiny - zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších právních předpisů
Obecní úřad
- s výjimkou území národních parků, národních přírodních rezervací, národních přírodních památek, přírodních rezervací, přírodních památek a ochranných pásem těchto zvláště chráněných území povolují kácení dřevin podle § 8 odst. 1, ukládá náhradní výsadbu podle § 9 a vedou přehled pozemků vhodných k náhradní výsadbě podle § 9 odst. 2,
- s výjimkou území národních parků a jejich ochranných pásem vedá přehled o veřejně přístupných účelových komunikacích, stezkách a pěšinách podle § 63 odst. 1 ve svém správním obvodu.
Pověřený obecní úřad s výjimkou území národních parků, chráněných krajinných oblastí, národních přírodních rezervací, přírodních rezervací, národních přírodních památek, přírodních památek a jejich ochranných pásem,
- vydává závazná stanoviska k zásahům do registrovaných krajinných prvků podle § 4 odst. 2, pokud se zároveň nejedná o území evropsky významné lokality, a registrují významné krajinné prvky podle § 6 odst. 1,
- sjednává a zrušují smlouvy o smluvně chráněném památném stromu podle § 39 a § 45 odst. 2; projednávají záměry na vyhlášení památných stromů podle § 55 odst. 1, vydávají rozhodnutí o vyhlášení památných stromů podle § 46 odst. 1, vymezení jejich ochranných pásem podle § 46 odst. 3 a zrušení ochrany památných stromů podle § 46 odst. 4; předávají dokumentaci o památných stromech a smluvně chráněných památných stromech do ústředního seznamu podle § 47 odst. 1,
- vydává souhlasy k ošetřování památných stromů podle § 46 odst. 2, souhlasy ke stanoveným činnostem v ochranných pásmech památných stromů podle § 46 odst. 3, povolují výjimky ze zákazů u památných stromů podle § 56 odst. 1 a uzavírají dohody podle § 56 odst. 5, jde-li o památné stromy,
- vydává souhlas ke zřizování nebo rušení veřejně přístupných účelových komunikací, stezek a pěšin mimo zastavěné území obcí podle § 63 odst. 1.
Působnost obecních úřadů obcí s rozšířenou působností
- vydávají závazná stanoviska k zásahům, které by mohly vést k poškození nebo zničení významného krajinného prvku nebo ohrožení či oslabení jeho ekologicko-stabilizační funkce, pokud se nejedná o registrovaný významný krajinný prvek podle § 6 odst. 1 a pokud se zároveň nejedná o území evropsky významné lokality,
- vydávají závazná stanoviska k odlesňování a zalesňování pozemků nad 0,5 ha a k výstavbě lesních cest a lesních melioračních systémů podle § 4 odst. 3,
- vydávají opatření obecné povahy, pokud jde o blíže neurčený okruh osob, nebo rozhodují o omezení nebo zákazu rušivé činnosti podle § 5 odst. 1, pokud se nejedná o zvláště chráněné druhy,
- rozhodují o zajištění či použití prostředků k zabránění nadměrnému úhynu rostlin a zraňování nebo úhynu živočichů nebo ničení jejich biotopů podle § 5 odst. 3, pokud se nejedná o zvláště chráněné druhy,
- vydávají povolení k rozšiřování geograficky nepůvodních druhů rostlin a živočichů a k rozšiřování kříženců do krajiny podle § 5 odst. 4 a 5,
- rozhodují o stanovení odchylného postupu při ochraně ptáků podle § 5b odst. 1,
- ukládají provedení nezbytných zásahů včetně pokácení dřevin podle § 7 odst. 2,
- přijímají oznámení o kácení dřevin a rozhodují o pozastavení, omezení nebo zákazu kácení dřevin podle § 8 odst. 2 a 4,
- požadují údaje o paleontologických nálezech a žádají o umožnění přístupu k paleontologickým nálezům podle § 11,
- vydávají souhlasy k umisťování a povolování staveb a k jiným činnostem, které by mohly snížit nebo změnit krajinný ráz podle § 12 odst. 2,
- rozhodují o vyhlášení přechodně chráněné plochy podle § 13 odst. 1,
- mohou vyzvat k prokázání zákonného původu zvláště chráněných rostlin, zvláště chráněných živočichů, ptáků nebo rostlin či živočichů chráněných podle mezinárodních úmluv podle § 54 odst. 1 a vyzvat k prokázání totožnosti podle § 54 odst. 2,
- v případě ptáků chráněných podle § 5a vydávají osvědčení podle § 54 odst. 4 až 11 o tom, že se jedná o živočicha odchovaného v lidské péči, vedou evidenci vydaných osvědčení podle § 54 odst. 4 až 10, ověřují původ a vydávají rozhodnutí, kterým se stanoví výše nákladů v případě potvrzení nezákonného původu živočicha odchovaného v lidské péči podle § 54 odst. 10,
- v rozsahu své působnosti ukládají podmínky pro výkon činností, které by mohly způsobit nedovolenou změnu obecně nebo zvláště chráněných částí přírody nebo takové činnosti zakazují podle § 66,
- vykonávají státní dozor v ochraně přírody a krajiny podle § 85 odst. 1,
- rozhodují o možnostech a podmínkách uvedení do původního stavu podle § 86 odst. 1, ukládají provedení přiměřených náhradních opatření podle § 86 odst. 2 a projednávají přestupky podle § 87 a 88,
- uplatňují stanoviska k územním plánům a regulačním plánům z hlediska své přenesené působnosti a dále z hlediska přenesené působnosti obecních úřadů a pověřených obecních úřadů.
Obecní úřady obcí s rozšířenou působností vymezují a hodnotí místní systém ekologické stability podle § 4 odst. 1 mimo území národních parků, chráněných krajinných oblastí a ochranných pásem národních parků.
Obecní úřady obcí s rozšířenou působností vydávají závazná stanoviska z hlediska tohoto zákona k řízením podle zákona o myslivosti.
Obecní úřady obcí s rozšířenou působností dále ve svém správním obvodu, nejde-li o zvláště chráněná území nebo jejich ochranná pásma anebo o vojenské újezdy, vykonávají státní správu v ochraně přírody a krajiny, není-li příslušný jiný orgán ochrany přírody.
Ekologická výchova - na základě usnesení vlády ČR z 10. 10. 1992 o podpoře ekologické výchovy zajišťuje a organizuje ekologickou výchovu
Samostatná působnost
- Zajišťuje správu a údržbu veřejné zeleně.
- Vypracovává žádosti pro poskytování finančních prostředků v rámci Programu péče o krajinu, Operačních programů životního prostředí, grantových programů Libereckého kraje a z programů SFŽP ČR.
- Vede evidenci a výdej ornice
- Zajišťuje studie a projekty na úpravu a obnovu veřejné zeleně.
- Spravuje městské lesy a zajišťuje jejich údržbu.
- Zajišťuje likvidaci černých skládek.
- Zajišťuje ekologickou výchovu.
- Zajišťuje odpadové hospodářství města.
- Zajišťuje rozbor pramenů (Boží voda, Valdštejn) a následné informování veřejnosti.
- Zastupuje město ve správních řízeních ve věcech životního prostředí, pokud v této věci nerozhoduje jako orgán státní správy
Další činnosti odboru
- Poskytuje informace dle zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů.
- Poskytuje informace dle zákona č. 106/1998 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.
- Prošetřuje přidělené stížnosti, petice a podněty týkající se životního prostředí.
- Připravuje vyhlášky a nařízení týkající se životního prostředí.
- Připravuje materiály na zasedání zastupitelstva města, rady města a komise pro životní prostředí
- Spolupracuje se všemi odbory MěÚ, obcemi, Krajským úřadem Libereckého kraje a dalšími institucemi v oblasti životního prostředí.
- Plní úkoly uložené vedením města.